Σάββατο 10 Οκτωβρίου 2009

ΝΕΑ ΑΡΧΙΤΕΚΤΟΝΙΚΗ ΤΟΥ ΔΙΟΙΚΗΤΙΚΟΥ ΣΥΣΤΗΜΑΤΟΣ


Σύμφωνα με το Κυβερνητικό πρόγραμμα του ΠΑΣΟΚ προκύπτει μια νέα αρχιτεκτονική του Διοικητικού Συστήματος. Έτσι η θεμέλιος λίθος μιας βαθιάς, ουσιαστικής και δημοκρατικής αλλαγής στο διοικητικό σύστημα της χώρας, είναι πρώτα από όλα η αλλαγή στο κεντρικό κράτος και τις δομές του και η ενίσχυση και η αναβάθμιση της Αυτοδιοίκησης.
Η νέα αρχιτεκτονική συνίσταται από:
- Ένα επιτελικό κράτος - στρατηγείο, που θα διαχειρίζεται τις αναγκαίες εθνικές πολιτικές. Οι άλλες δημόσιες λειτουργίες μεταφέρονται στην περιφερειακή διοίκηση και στα δύο επίπεδα αυτοδιοίκησης.
- Την πρωτοβάθμια αυτοδιοίκηση με ισχυρούς Δήμους, που θα προκύψουν ύστερα από νέο κύμα συνενώσεων και θα έχουν ως κύρια αποστολή – πέρα από το κεκτημένο της τοπικής ανάπτυξης – την παροχή υπηρεσιών υψηλού επιπέδου στους πολίτες.
-Την περιφερειακή αυτοδιοίκηση, με αιρετό περιφερειακό συμβούλιο και αιρετό περιφερειάρχη. Η κύρια αποστολή της είναι η περιφερειακή ανάπτυξη
Ο ΝΕΟΣ ΧΑΡΤΗΣ ΤΗΣ ΑΥΤΟΔΙΟΙΚΗΣΗΣ
Ο Α’ βαθμός Αυτοδιοίκησης αποτελείται από τους ισχυρούς Δήμους. Ο ισχυρός Δήμος μπορεί να προκύψει από την εξασφάλιση της πραγματικής οικονομικής αυτοτέλειάς του, την ενίσχυση των διοικητικών μηχανισμών του και την ανασύνθεση των ανθρωπογεωγραφικών ενοτήτων. Ανασύνθεση όμως με βάση συγκεκριμένα και σαφή κριτήρια και ύστερα από ευρύ εθνικό διάλογο και συναίνεση.
Οι νησιωτικές και ορεινές περιοχές πρέπει να αποτελέσουν αντικείμενο προσεκτικού σχεδιασμού. Ειδικά για τα νησιά θα ισχύσει η αρχή κάθε νησί και δήμος, με εξαίρεση τα μεγάλα νησιά.
Ο Β’ βαθμός Αυτοδιοίκησης αποτελείται από τις αιρετές Περιφερειακές Αυτοδιοικήσεις. Η αιρετή Περιφερειακή Αυτοδιοίκηση έχει επικεφαλής αιρετό Περιφερειάρχη και αιρετό Περιφερειακό Συμβούλιο. Οι Νομαρχίες λειτουργούν με την μορφή «Νομαρχιακών Διαμερισμάτων» της οικείας περιφέρειας. Είναι αυτονόητο, ότι εξασφαλίζεται η αναλογική εκπροσώπηση των νομών στη σύνθεση του εκλεγμένου Περιφερειακού Συμβουλίου.
Απαιτείται η δημιουργία μητροπολιτικής Αυτοδιοίκησης, προκειμένου να αντιμετωπιστούν τα οξύτατα προβλήματα, που τέμνουν οριζόντια πολλές περιοχές και Δήμους των μεγάλων μητροπολιτικών αστικών κέντρων.
Πρώτης προτεραιότητας κίνηση για την ενίσχυση της Περιφερειακής Αυτοδιοίκησης είναι να ανατεθεί σε αυτήν η διαχείριση των ΠΕΠ, δηλαδή των Περιφερειακών Προγραμμάτων.
ΑΝΑΜΟΡΦΩΣΗ ΤΗΣ ΔΗΜΟΣΙΑΣ ΔΙΟΙΚΗΣΗΣ
Διαχωρισμός επιτελικών και εκτελεστικών αρμοδιοτήτων. Το κράτος στρατηγείο προϋποθέτει Υπουργεία στρατηγεία, που θα ασχολούνται κυρίως με την χάραξη του συγκεκριμένου πολιτικού πλαισίου της διοικητικής δράσης που τους αναλογεί. Η υλοποίηση της πολιτικής τους θα γίνεται από τις αποκεντρωμένες –καθ’ ύλην ή κατά τόπον– δημόσιες υπηρεσίες και την αυτοδιοίκηση, με παράλληλη θέσπιση κατάλληλων εποπτικών μηχανισμών.
Γραφεία ολοκληρωμένης εξυπηρέτησης πολιτών. Αναβάθμιση των ΚΕΠ σε κέντρα ολοκληρωμένης εξυπηρέτησης. Ο πολίτης για οποιαδήποτε δοσοληψία με το Δημόσιο απευθύνεται σε ένα μόνο γραφείο της Διοίκησης (γραφείο μιας στάσης), το οποίο είναι επικοινωνιακός κόμβος συνδεδεμένος με όλες τις υπηρεσίες σε επίπεδο νομού ή περιφέρειας. Το γραφείο αυτό αναλαμβάνει να διεκπεραιώσει όλα τα σχετικά έγγραφά του χωρίς να χρειασθεί η μετακίνησή του σε οποιαδήποτε άλλη υπηρεσία.
Αλλαγή του συστήματος διοικητικών ελέγχων για την παροχή αδειών από το κράτος. Εφαρμόζουμε την αρχή της εμπιστοσύνης της δημόσιας διοίκησης προς τους πολίτες. Αντικαθιστούμε πιστοποιητικά και βεβαιώσεις με την υπεύθυνη δήλωση του πολίτη με παράλληλη καθιέρωση αυστηρών ποινών για τη ψευδή δήλωση.
Απλούστευση των διαδικασιών. Το εγχείρημα εντάσσεται σε έναν ευρύτερο σχεδιασμό, που θα αποβλέπει στην πραγμάτωση της αρχής «μία υπόθεση, ένας υπάλληλος, μια υπογραφή». Στον ίδιο σχεδιασμό εντάσσεται η καθολική ηλεκτρονική επικοινωνία μεταξύ των δημοσίων υπηρεσιών, και των πολιτών με όλες τις δημόσιες αρχές.
Το επαγγελματικό περίγραμμα των θέσεων εργασίας. Περιγραφή των καθηκόντων κάθε θέσης και των προσόντων που απαιτούνται γι αυτήν ως απαραίτητη προϋπόθεση για τον εξορθολογισμό του συστήματος διοίκησης του ανθρώπινου δυναμικού.
Διαχείριση του ανθρώπινου δυναμικού. Καθιέρωση της αρχής της κινητικότητας των δημοσίων υπαλλήλων της κεντρικής επιτελικής διοίκησης. Εξέταση μετά από διάλογο με την ΑΔΕΔΥ της δυνατότητας υπαγωγής των δημοσίων υπαλλήλων στο νομικό πρόσωπο γενικά του Δημοσίου και όχι σε κάθε Υπουργείο ξεχωριστά. Η αλλαγή αυτή διευκολύνει την αντιμετώπιση του προσωπικού με ενιαίες αρχές, κανόνες, δικαιώματα και υποχρεώσεις και διευκολύνει την ορθολογική κατανομή του προσωπικού.
Καθιέρωση ενός Νέου – Ενιαίου Μισθολογίου των δημοσίων υπαλλήλων μετά από διαβούλευση, με ενιαίες αρχές και διαφάνεια, σταδιακή ενσωμάτωση στο βασικό μισθό όλων των επιδομάτων, και αποκατάσταση των ανισοτήτων και αδικιών.

2 σχόλια: